DIETA A PRACA NASZEGO MÓZGU

fragment książki
Rzuć na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie.
Wyd. Helion S.A., grudzień 2009

http://sensus.pl/view/4431./szyczy.htm


Wiadomo nie od dziś, że pewne produkty spożywcze poprawiają pracę naszego mózgu, a pewne wręcz przeciwnie. Aby nasza pamięć funkcjonowała prawidłowo, abyśmy łatwo mogli się skoncentrować - jednym słowem, aby nasz mózg dobrze działał - powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi witaminy A, C i E (aby być mniej nerwowym i lepiej się koncentrować), glukozę (czyli paliwo), witaminy z grupy B (ważne przy długim wysiłku umysłowym), kwas foliowy i takie składniki, jak magnez, wapń, cynk, potas, żelazo i fosfor . (za: Urszula Bondaryk, http://www.sfd.pl/pamięć,_koncentracja,_szczęście,_a_dieta-t305750.html)

Gdzie to wszystko znaleźć? Przykładowo witaminę A, C i E w nasionach słonecznika, orzechach, pomarańczach, szparagach, cebuli czy jajkach. Glukozy dostarczą nam węglowodany złożone, które są trawione dłużej niż cukry proste (czyli nie jemy już nieodpowiednich batoników w czasie przerw między lekcjami!). Jemy zatem (niekoniecznie w czasie przerw, ale w ogóle) kaszę, płatki zbożowe, brązowy ryż i owoce. Witaminę B możemy otrzymać, jedząc musli z owocami, orzechy, pieczywo razowe, drób, ryby, ziarno soi, migdały, zielony groszek. Magnezu, wapnia, cynku, potasu, żelaza i fosforu należy szukać w orzechach, suszonych owocach, kaszach, kakao, fasoli, grochu, winogronach, pomidorach, selerach, rybach, cebuli, natce pietruszki, jajkach, pistacjach, pestkach dyni, życie, pszenicy, kapuście, szpinaku, wątrobie wołowej, drobiu, brokułach, kalafiorze, soczewicy, serze żółtym, szprotach, mleku sojowym, jogurcie, kefirze, śmietanie i wielu innych produktach. (za: Urszula Bondaryk, http://www.sfd.pl/pamięć,_koncentracja,_szczęście,_a_dieta-t305750.html)

Uff! Trochę tego jest. Można z tych produktów przygotować niezłe posiłki!
Oczywiście to jeszcze nie wszystko. Nie należy zapominać, że wszystkie używki typu herbata, kawa, tytoń czy alkohol ograniczają biegłość naszego umysłu. Dodatkowo: "Uczucia, nastroje i procesy myślowe zawsze zależą od substancji biologicznych: białka, witamin i składników mineralnych. Gdy ich brakuje, komórki nerwowe i mózgowe tracą swoją aktywność. Objawia się to zniechęceniem, stanami lękowymi i rozstrojem nerwowym." Można powiedzieć, że im bardziej jesteśmy szczęśliwi, tym lepiej zapamiętujemy. Śmieszne? Jeżeli komórki mózgowe dostaną odpowiednie składniki odżywcze, w organizmie zostaną wytworzone hormony szczęścia. A im mamy lepszy humor i lepsze samopoczucie, tym łatwiej zabieramy się do nauki, łatwiej zapamiętujemy i lepiej rozumiemy! (za: Urszula Bondaryk, http://www.sfd.pl/pamięć,_koncentracja,_szczęście,_a_dieta-t305750.html)

Nie podejmuję się opracowania Twojego dziennego menu na podstawie powyższych informacji. Bardzo dużo zależy bowiem od naszych preferencji indywidualnych, tego, co lubimy jeść oraz ile mamy lat. Podsumowując, można jednak stwierdzić, że nasze pożywienie powinno być urozmaicone, z dużą ilością płynów wypijanych w ciągu dnia (polecam dobrą wodę mineralną, niezbyt mocno gazowaną). Przyjmuje się, że powinniśmy pić litr wody dziennie na 45 kg masy naszego ciała. Nie namawiam, żeby nie pić już nigdy piwa czy nie jeść mięsa z grilla. Ale jeżeli będziemy się żywić tylko i wyłącznie w fast foodach, to z naszą pamięcią i koncentracją może nie być za dobrze (nie wspominając o naszej wadze).


© Wszystkie prawa zastrzeżone by Paweł Rudzki